Wees niet bang

De wereld lijkt gek geworden te zijn. Al het nieuws wat voorbij komt kan je in een staat van extreme angst brengen, waar je in meegezogen word en wat infiltreert in je denken.
Je kunt niemand meer vertrouwen, je kinderen zijn niet veilig, je email kan gehackt worden en ga zo maar door. Social media staat bol van haatzaaiende berichten en opruiende teksten en bangmakende voorspellingen. Je zou door dit alles het liefst naar een onbewoond eiland willen vluchten zonder internet en telefoon.

Maar hoe kan je in deze onrustige tijden toch je vrede bewaken en bewaren?
Ik moest denken aan het verhaal van Jezus in de storm. Ik herinner me het boekje van vroeger, wat mijn vader me voorlas en wat ik ook vele malen aan mijn kinderen heb voorgelezen. Het zinnetje wat me bijbleef was: en Jezus sliep.

Stel je voor de discipelen zijn met Jezus in de boot en er steekt een enorme storm op. Ik stel me voor dat het een eenvoudige vissersboot was met weinig luxe en zonder de huidige apparatuur en veiligheidsmaterialen van nu. Jezus ligt heerlijk te slapen en de storm gaat tekeer.

Ik maak even de vergelijking met de huidige situatie van deze wereld, storm overal om ons heen, Syrië, Afrika, Israël, enz., je huwelijk, je verslaafde kind, het misbruikte straatkind, je belabberde financiële situatie. Heftige stormen waar je van in paniek raakt. En jij, kind van God, zit er middenin. En Jezus slaapt…..
Hij maakt Zich geen zorgen om de stormen, Hij is bewogen, maar niets kan Zijn rust roven en wanneer de discipelen dan ook in paniek Hem wakker maken gaat Hij staan en spreekt tegen de wind en de golven en het wordt muisstil. Hij kijkt de discipelen aan en vraagt: waarom zijn jullie bang? Hebben jullie dan geen geloof?

Jezus woont in ons en vraagt: waarom zijn jullie bang? Hebben jullie geen geloof?
Deze vraag houdt me bezig, en ik kies er dan ook voor om Jezus in mij te vertrouwen en geef Hem alle ruimte die Hij verdient. Bij Hem ben ik veilig, welke storm er ook op mij afkomt. Ik vertrouw Hem. Dit doe ik nu nog vanuit mijn geloof, want mijn gevoel zegt soms heel andere dingen. Als ik de beelden in Parijs zie dan neig ik weer mijn gevoel te volgen, maar ik kies, Heer, bij U ben ik veilig, ik hoef geen angst te hebben. Wat een zekerheid, wat een troost.
Hij wil dat we bij Hem schuilen, onze angst mogen we aan Hem geven en leven in vrede en rust, wetende dat we veilig zijn in Zijn hand wat er ook gebeurd.

Laat je niet gek maken en angst aanjagen door al die ellende, maar bidt en ga op de bres staan voor hen die lijden. Zorg dat Jezus meer en meer ruimte krijgt in je leven zodat jij kan troosten en bidden voor hen die dit zo nodig hebben in deze wereld.
Angst verlamd maar hoop doet leven. Angst bouwt muren en liefde breekt ze af en hoop bouwt bruggen. We zijn niet langer onmondig maar geroepen om de liefde van Jezus te geven aan deze wereld. En dit kan op zoveel verschillende manieren. Stuur vandaag eens een bemoedigende sms aan een persoon aan wie je denkt. Help iemand in de winkel met de boodschappen, bidt voor een zieke, verdiep je even in de pijn van je vriend en neem hem daarna bij de hand en breng hem hoop. Jezus in jou wil je gebruiken als een verlengstuk van Zijn liefde. En als je dat doet is er geen tijd en ruimte meer voor angst.

Ik blijf me focussen op Jezus, ik huil mee met degenen die verdriet hebben en rouw met hen die rouwen. Ik doe wat ik kan maar laat me niet intimideren door het kwaad. Het zal uiteindelijk toch moeten buigen voor het Licht, omdat dit veel sterker is.
Heb lief wie je lief is, vergeef wie je moet vergeven, heb zelfs lief wie je niet zo lief vindt, je zult er een rijker mens van worden. Ik heb moeite met de manier waarop veel mensen zich uitlaten over de mensen die het onrecht veroorzaken. Ik heb er geen mening over maar breng ze stilletjes bij God en bid, Vader vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen. En dan laat ik het los, en richt mijn ogen met tranen gevuld omhoog, roepende Heer hoelang nog.
En dan ga ik door. Doen waar ik voor geroepen ben. Door met doen wat Jezus van me vraagt. Zijn liefde uitdelen aan deze wereld, waarin mensen hunkeren naar echtheid en liefde en bewogenheid. Ik kan dit alleen omdat Jezus in me leeft.
Ik geloof in liefde met heel mijn hart, want ik geloof in God en Hij is liefde, en dat is wat ieder mens nodig heeft, ook al worstelt en vecht hij ertegen. Alleen God geeft werkelijke vrede. Geen demonstratie, of vlaggetje in je profielfoto, of verbolgenheid over het onrecht, geen wraak, of vergelding, nee alleen Hij. En Jezus heeft al het onrecht van deze wereld op Zich genomen. Wat een offer, wat een liefde.

Wist je trouwens dat er veel meer leed is en dat veel meer mensen gebed nodig hebben.
Zomaar een paar dagen uit vorige week:
Woensdag 11/11 verdronken 14 vluchtelingen bij Lesbos, waarvan 7 kinderen. Donderdag 12/11 stierven 44 mensen door 2 bomaanslagen in Beiroet, met 200 gewonden. Vrijdag 13/11 129 doden en 99 zwaargewond. (…)

Ik snap er soms helemaal niets van en vraag God, waarom, maar na die vraag laat ik het los en geef alles aan Hem.

« »

© 2018 hartboek.